13 september 2009

Paj recept :)


Rå riven äpple paj

Pajdeg:
150 g smör/margarin
3 dl mjöl
1 krm salt
2 msk vatten

Fyllning:
50 g smör/margarin
1½ dl socker
100 g kessella gourmé
2 ägg
5-7 grovrivna äpplen

Blanda smör, mjöl och salt i en matberedare, blanda till en smulig deg. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop degen, lägg den kallt i ca 30 min. Tryck ut den i en form och förgrädda den i ca 10 min eller efter hur den ser ut i 225 g.
Rör socker och smör pösigt i mat beredaren, tillsätt kesellan och äggen,och de rivna äpplena och blanda ihop. Häll smeten i det förgräddade skalet och in i ugnen, grädda i ca 25 min i ca 200-225 g.
Jag river äpplena också i matberedaren.

1 kommentar:

Ninacian sa...

Åh.
Den pajen låter god.
Lånar receptet av dig en stund.
Bakr den och lämnar tillbaks ditt recept efter att jag har snaskat i mig det goda.

:-)
Tack och ha det jättebra.
Kram