24 november 2008

Okej det gungar än :O

Måndag morgon och jag är helt slut, vilken helg. Vet ni att jag har haft en nära död upplevelse, säkert jag trodde jag skulle dö. I fredags skulle vi åka med k jobb på julbord, allt var hemligt och vi skulle träffas hos chefen kl 16.00. Klart det gjorde vi, satt och snacka och festade lite (dock inte jag då, jag drack vatten. Tråkig som jag är då ;). Kl 17.30 kom det en buss och hämtade oss och vi fick då reda på vart vi skulle, Ronneby brunn trodde jag då näpp vi skulle till POLEN. Fattar ni en dansbands kryssning. Jag är då en sådan person som har en rädsla för djupt vatten och båtar är inte så trevligt men jag gav inte upp jag såg på detta äventyr med ett positivt skräckslaget tänkande. Vi for till Karlskrona och gick på båten SILJA BALTICA, fick en hytt på vån 6 med en liten(väldigt liten ) toalett. packade upp och märkte att vi röde på oss, jag har en inbyggd sensor som märker av rörelser, fick lätt magvärk men log hela tiden. Vi fick ett julbord som var kanon fint, blandat polskt och svenskt. Smakade på nästan allt ( vissa maträtter såg ut som ja jag ska inte skriva det)och det var helt okej, men vilket efterätts bord mumma för en gottgris då. smakade på allt, mådde inte så bra sedan då för det var en socker kick som heter duga. men men man lever bara en gång. Det hade börjat gunga lite mer nu för vi hade kommit ut en bit på sjön. Nu skulle vi då dansa till Tonix ( ett lokalt band från M-ås) Det gick bara inte för nu ska ni veta att det gungade, försök bugga när man åker från ena sidan till den andra, ibland var ena foten någonstans än där man satte ner den, verkligen obehaglig känsla och nu ni nu började jag må illa. Blev kall svettig och for väldigt illa, det blåste då ca 16 sekund meter utanför fick vi veta, det var inte så farligt lovade personalen oss med ett leende. satt i dans salongen och kämpade mot illamåendet till kl 12 då kom det en som hade åksjuk tab och jag fick en. 1 timme senare mådde jag ännu värre det blåser nu ca 20-25 sekund meter och vi är ute på öppet hav i en storm. Kul värre vågorna var ca 10 meter höga ibland och de slog på rutan på vån 8 så vi trodde den skulle komma in till oss, då gav jag upp och maken och jag gick och la oss. Men det gick inte att ligga i kojen jag drog ner min madrass på golvet och låg där med båda händerna i golvet för att inte trilla va. Det gungade ordentligt. Somnade ca 04.00 och kl 06.00 började det prata en glad tjej i högtalaren att det var dags att göra sig bereda på att gå i land då vi var i Polen om ca 1 tim, men hallå måste de gapa ut det till alla, skit slut var jag, slumrade till 8.00 då gick vi upp och gick i land, var på en bording shop och handlade skit billigt men man var verkligen inte på top, det gungade ju på land med väldigt obehaglig känsla. Sedan tillbaks till båten hmm pratade med en som arbetade där och det var tydligen värre väder på hemvägen, kul det sår man fram emot (inte då)Åt frukost, tänkte kanske sista man äter (skämt)och tog det lugnt, båten la ut och vi började hemfärden. Nu kan jag säga då att jag var inte den enda som var dålig (men jag spydde aldrig)flera av oss mådde skit, jag tog den andra tab jag hade och bad om hjälp av högre makter. Fotade lite när vi lämnad hamnen, vi försökte vara ute i friska luften men det blåste så det var svårt. Satt och tittade ut för det kändes bäst, gör så när jag blir åksjuk och detta var nästan lika dant, satt och pratade till kl 13.00 då skulle vi äta en specialbeställd måltid, så jäkla gott det var, fläskfil med kantarell sås och hasselbackspotatis mumma, ja en annan dag kanske, snacka om att halva gänget satt och tuggade väldigt länge för det var en pina att svälja, det åkte berg och dalbana samtidigt med vågorna. Nu hade vi kommit ut på öppet hav och det gungade, det blåste värre än kvällen innan. jag trodde knappt att vi skulle komma hem, inga telefoner fungerade heller så man kunde inte ringa hem till barnen, otäck känsla. gav upp och gick och la mig igen vid 3 tiden på golvet och höll mig i golvet.maken och jag sov till 18.00 sedan gick vi upp och packade och fixade till oss, och då då mådde jag kanon bra. Trodde inte det var sant, det gungade men det bekom mig inte , satt och pratade med de andra och besökte tax free ett par gånger men det var svin dyrt (billigare på netto) . Sedan kl 20.15 steg jag i land i kalskrona och vilken glädje fast mark under fötterna som gungade den med men här kunde man då inte sjunka i alla fall. Buss hem, en beck film såg vi så det gick snabbt, hemma ca 22.30 och då var det skönt att krama om mina älskade barn (som jag tidvis tvivlat på att få se igen då)Stupade i säng och det var så underbart, det gungade här med men här visste jag att jag var säker. Detta är vad som hänt mellan kl 16.00 lördag till kl 23.30 söndags kväll. Om jag sov nä det gungade så gudens så jag somnade nog inte förrän vid 2 tiden :)
Nu får ni inte tro att detta var en dålig resa, vi hade skit kul emellanåt eller nästan hela tiden faktiskt för vi skrattade mycket och det har varit givande mellan ångest attackerna. Med bättre väder hade det varit kanon (en annan orkester med kanske då)Så om man gillar sjön så ta en tripp till Polen eller varför inte Åland. Nu ska jag gunga ner och se Beverly Hills som går på kanal TV 100 tror jag, lite nostalgi innan City akuten. ha det så bra :D

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hjälp!!! Vilken resa!!!! Först, vilken grej att hitta på!! Det vanliga är ju på sin höjd Munken...
Trevlig chef måste jag säga!!!

Men sån otur med vädret. USCH. Jag hade verkligen fått panik...*känner mig helt skräckslagen bara av att läsa*

Anonym sa...

Efter att ha åkt båt med dig till Tyskland en gång, så vet jag att det du skriver stämmer. Du måste haft väldiga nära-döden-upplevelser. Kul grej, i alla fall.

Anonym sa...

Hoppas du fattade att det var vår "facket"resa jag menade