9 februari 2009

Vad är rätt och vad är fel?

Om man är med om en olycka och hamnar i koma, det finns inget som säger att man kommer att vakna upp mera allt är dött. Vem har då rätten att avgöra om man ska hållas igång med en maskin eller om man ska få välja att stänga av maskinen? Läste om denna tjej på aftonbladet som legat i koma sedan hon var 20 år, pappan har velat och kämpat för att stänga av respiratorn och fått nej av regeringen i Italien. Han har fått nej hela tiden och i dag dog hon. Då undrar jag vem har rätt att bestämma vad som ska göras? Jag skulle inte vilja se mitt barn ligga som ett paket men jag skulle ha väldigt svårt för att stänga av maskineriet med, men samtidigt vad är det för liv? personen är hjärndöd och kommer aldrig att vakna... Vilket dilemma jag hoppas och ber till högre makter att jag slipper ta det beslutet.

Inga kommentarer: