3 oktober 2008

Detta är mitt 180 inlägg, otrolig vad det går snabbt att skriva här på bloggen, trodde väl aldrig att jag skulle fastna här. Idag har varit en sån där dag som har gått i 110, har inte hunnit med redigt. Första resan till kalmar gick bra, hem. Hann sitta och skriva på tentan i en timme ca sen bar det av igen till kalmar. Fick med syrrans pojke med, alltid lika kul :)Konstigt nog hittade P ett par byxor på en gång, har väl aldrig hänt förut, så det blev att traska runt i kalmar då i ca 3 timmar innan jag skulle vara hos Optikern, då var vi ganska slut alla tre. Efter ett kort besök då hos optikern åkte vi hemåt, jag lämnade av M på Udden där han skulle ta hand om godingen Busan.
Vi andra fortsatte hemåt, hämtade upp min älskling och sedan gjorde vi algots osäkert en stund, alltid lika kul att ha med min man det blir alltid en massa annat än det som ska med hem. Väl hemma började jag fixa med maten, vi skulle få gäster kl 20.00. Testar det nya receptet men det var mycket olika saker så det tog sin lilla tid. Tyvärr ringde gästerna återbud för deras dotter är så sjuk, krya på dig goding. Men vi andra åt och det var väldigt gott så jag lägger ut receptet och kan verkligen rekommendera det.

Grekisk filé med feta- och vitlöksbakad potatis
4 port.
4 bakpotatis
4 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
600 g filé
1 msk hackad oregano
1 msk hackad timjan
1 msk hackad persilja
Salt och peppar
2 röda lökar
2 dl tzatziki
75 g feta ost
1: Sätt ugnen på 200 grader.
2: Tvätta bakpotatisen. Skär den i halvor och ruta snittytan. Lägg potatisen i en ugnssäker form. Blanda 2 msk olja med pressad vitlök och pensla potatisen med vitlöksoljan och krydda med salt och peppar. Sätt in potatisen mitt i ugnen ca 50 min.
3: Sänk värmen till 150 g.
4: Bryn filen i en msk av oljan. Krydda köttet med salt och peppar. Blanda örterna på en tallrik och rulla den stekta filen i dem. Lägg dem sedan i en ugnssäker form och sätt in mitt i ugnen. Stek tills innertemperaturen är ca 70 g, ca 25 min.
5: Skala och skär löken i klyftor, stek den i resterna av oljan. Blanda Tzatzikin med smulad feta ost.
6: Servera filen med vitlöksbakad potatis, feta röra och rödlök.

Så nu sitter vi här och är så mätta så, de andra sitter nere och tittar på Tv men jag orkar inte för då somnar jag nog men funderar ändå på att lägga mig är man trött är det bättre att sova eller hur? i morgon är det marknad, hoppas på bra väder, vem vet jag kanske ser någon man känner kanske en fika en sak vet jag dock jag kommer köpa mig en munk och ha choklad bollar med mig hem :D Tjingeling på er.

Inga kommentarer: