4 september 2008

Motivation och Självbild.

I dag har jag lyssnat på en föreläsning som var väldigt upplysande, den handlade om Motivation och ens Självbild. Läraren pratade på ett sätt som gjorde att jag som en klar blixt från himlen fattade vad min son har för problem i skolan eller det har jag väl vetat hela tiden men nu blev det väldigt tydligt. Han har ingen motivation eller ens en egen självbild på sig själv, han tror att han kommer att misslyckas vad han är gör och då gör han det ju med,Han behöver få lyckas men hur ska jag få hans lärare att förstå det då? Har faktiskt pratat med en av dem idag och hon förstod vad jag menade,det var skönt att få lite gehör på sina tankar runt sonens skolgång, menar han går i 9 an han ska snart söka till gymnasiet och då måste man vara godkänd i alla ämnen. I bland får man hjälp av sin utbildning men ibland är den ett hinder för jag märker ibland att det inte stämmer så bra med det som vi lär oss och det som sker ute på skolorna, vad gör jag åt det då? Ja inte mycket man kan ju bara lite fint påpeka att det är lite konstigt för så lär inte vi oss men samtidigt är det viktigt att de får förklara sig från deras synpunkter med. Jag är glad att jag inte ska bli lärare utan förskole lärare istället, det kommer passa mig så mycket bättre.
Ett annat tecken på att sommaren är slut är att det ringde på dörren i kväll och utanför stod det en kille och undrade om jag ville köpa Jultidningar? Hjälp redan, det är bara september men jag har redan lovat bort mig till en annan så jag handlade inget. måste ju ha min Kalender med Ensamma Mamman, älskar den. Den är min räddning i all planering. Har faktiskt 3 kalendrar men har börjat glömma saker ändå, vet inte om det beror på att jag har mycket omkring mig eller åldern? nä det sista kan de ju inte vara så det är nog det första ;)Sitter och försöker plöja mig igenom ett engelskt häfte som vi ska ha ett test på, gillar inte engelska texter för det är ju inte någon normal engelska, det är så mycket fakta ord och annat skit som man inte har en aning om vad de betyder och jag kan inte heller förstå varför det måste vara på engelska? varför, vi ska inte undervisa i engelska inte jag iallafall. S mår inte så bra efter vandringen, hon har troligen feber och har ont i kroppen och ni skulle bara se hur hennes stackars fötter ser ut, inte nog med skoskaven det kryllar av mygg bet ja lovar det är säkert 50 st. Man ser dem inte ett och ett utan i klungor av upphöjningar och illrött, hon lider ska ni veta och allt detta bara för att de ska få ett betyg, fattar inte det riktigt. Får se om hon är hemma i morgon. I morgon är det fredag igen, veckorna bara springer iväg ja jag vet i allafall vad jag ska göra, vi har en jobbig uppgift till på tisdag, vi ska redovisa inför grupp då :( gillar jag inte och jag fattar inte uppgiften heller så jag hoppas på hjälp i morgon när vi träffas i studiegruppen att jag kan få den förklarad för mig. jag hoppas att de andra inte heller fattar för det är så jobbigt när det bara är jag. Jag är trög men ibland behöver jag bara en spark i baken för att det ska funka och det behöver jag nu. Ska läsa så Tjingelingen :)

Inga kommentarer: