26 augusti 2008

Hej och Hå....

Det går inte så bra som jag hoppades på, har hunnit läsa en del men även varit en sväng på köpingen med grannen.
Fonologisk medvetenhet innebär medvetenhet om språkljud. Detta kan visa sig genom att barnet ljudar fram bokstäver vid läsning el. förstår sambandet mellan bokstaven” B” och ordet” banan”.
Morfologisk medvetenhet innebär att vara medveten om språkets struktur. Att kunna se och höra skillnaden på” banan” och ”bananer” el ”äpple” och ”äppelmos”.
Syntaktisk medvetenhet innebär att vara medveten om hur satser byggs, att en mening behöver olika delar och att kunna höra skillnad på ”Kalle ut” och ”Kalle går ut”.
Semantisk medvetenhet innebär att vara medveten om satsernas betydelse. Ex. att ”kalle går ut” och ”kalle gick ut” betyder olika saker.
Pragmatisk medvetenhet innebär medvetenhet om språkets betydelse i olika situationer/sociala sammanhang. Ex här kan vara ”kom hit”, det kan betyda olika saker beroende på var du lägger betoningen, ex. ”kom hit” betyder att du ska stå precis ”där” medans ”kom hit” betyder att du ska komma.
detta är vad jag kämpar med nu, jag kan dem och jag kan förklara dem men kan jag det i morgon??? Allt annat tycker jag sitter där, bara att bli påmind om det, men dessa ord el meningar de vill inte fastna alls. Så vad gör jag nu då? Ja finns inte så mycket att säga det är bara att läsa och göra sig små saker som man förknippar med just det ordet och att man sedan kommer ihåg det... Ger upp snart. :(

1 kommentar:

Anonym sa...

vill bara önska dig lycka till på tentan imorgon... tror på dig denna gången =)kramar martina