13 april 2008

Ett litet steg fram...

Har tagit ett steg framåt nu, det var inte lätt men om man tar det sakta så går det, jag höll på att ge upp. Allvarligt ge upp, det har jag aldrig gjort i hela mitt liv. Att en annan människa kan skada en annan bara med ord eller brist på engagemang.Vi får lära oss att man ska se varje elev och att kunna anpassa oss efter alla elevers nivåer, kunna se varje människa som en speciell person, man ska göra skolan till ett lustfyllt möte, men när detta inte fungerar då? När läraren själv tycker att den är så mycket bättre än eleverna, allt det blir fel mot det som vi lär oss. Visst läraren är väldigt duktig jag har stor respekt för henne som lärare men varför kan hon inte stiga ner från sina höga hästar och vara en medmänniska med lust att lära, på allas nivåer. Jag vet att jag är duktig på golvet när jag är med barnen, inte för att skryta men så är det, jag vet vad jag gör och har gjort i så många år. Sen att jag inte klarar av att skriva dessa fina vetenskapliga ord gör det mig till en sämre människa då? Kommer jag att förstöra barnen jag kommer att arbeta med eller? Det är så fel det här, jag känner en sån ångest för att inte klara av det att misslyckas och att få sluta pga dessa fel.Jag är bara en liten del av detta stora projekt, jag kommer inte att arbeta i skolan utan i förskola och då har jag flera arbets kollegor, skulle jag då vara så dålig på det jag gör så får jag veta det men hittills har jag inte hört ett ord, telefonen ringer flera dar i veckan och de vill att jag ska komma in och vicka, så där duger jag precis som jag är. det är precis det jag vill att få vara den som jag är och inte stöpas i en ram som alla andra. Att få vara speciell är en underbar känsla som alla skulle få pröva på men just nu känner jag mig långt ifrån att vara speciell men som sagt jag tar sakta ett steg fram sen får vi hoppas att jag slipper ta flera bakåt för det vet jag ej om jag orkar. Nu ska jag ta och gå ut en sväng och känna vinden i mitt ansikte och hoppas att min själ kan få lite vila för den är ganska så trasig nu.

Inga kommentarer: