19 november 2011

Gårdagen var magisk.....

Sov morgon, underbart. Sovit dåligt i natt igen. Huvudvärk och en man som låter för hela kvarteret är ingen bra kombination. Men men sånt är livet. Gårdagen var magisk, ja jag låter väl fjantig men jag bara älskar Twilight filmerna och denna var då inte sämre, nu blir det en lång plåga till sommaren innan del 2 kommer och jag räknar dagarna. Idag har jag bakat saffrans vaniljbullar, har luktat underbart i huset må jag säga. Bråkar ju än med min ugn men de blev allt bättre än förra gången tror jag. I morgon funderar jag på att baka lussekatter. Det har jag inte gett mig på sedan 92 tror jag det var, syrran och jag bakade ihop och de blev stenhårda, vi kunde spränga betong med dem och efter det misslyckandet har jag låtit bli men nu är jag allt lite sugen ;) På tal om syster yster, hon messade mig idag och frågade om jag skulle på Sweden Rock och ja självklart ska jag det, hon bokar troligtvis ikväll och ja jag ska med alla tre dagarna. Äntligen har jag något att se fram emot. Måste ha något att sträva mot för annars blir livet så tråkigt. Tyvärr är det mycket pengar och det svider när man får låna för att handla men det är bara att bita i det sura äpplet och låna, blir avbetalning ett tag. Ikväll blir det lugnt, se på tv och äta bullar, sämre kan man allt ha det :) ha det så bra kramizar.


Saffransbullar med vanilj

  • Svårighetsgrad: Medel
  • Tillagningstid: Över 60 min
  • Portioner: 45 st

Ingredienser

Fyllning

Till pensling

Gör så här

  1. Smula jästen i en degbunke. Smält matfettet. Stöt saffranet med en mortelstöt eller kavel på påsen. Rör ner saffranet i det smälta matfettet. Tillsätt mjölken och låt det bli ca 37ºC.
  2. Häll mjölkblandningen över jästen och rör om. Rör ner kvarg, socker, ägg och salt. Arbeta ner nästan allt vetemjöl och arbeta degen ca 5 minuter i maskin eller 10 minuter för hand. Strö lite mjöl över degen och täck den med bakduk. Låt jäsa 30-45 minuter.
  3. Fyllning: rör matfettet, socker och vaniljsocker smidigt.
  4. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Knåda degen med ev. resten av mjölet och dela den i 2 delar (för 45 bullar).
  5. Kavla ut varje del på mjölad bänk till en kaka, ca 25x60 cm. Bred på fyllningen. Vik kakan dubbel på längden, tryck till den lätt med handen. Skär ca 2-3 cm breda remsor, dela dem på mitten men låt de sitta ihop i övre kanten. Sno ihop till en knut. Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper. Täck dem med en bakduk och låt jäsa ca 30 minuter.
  6. Sätt ugnen på 250ºC.
  7. Pensla bullarna med uppvispat ägg, strö på pärlsocker.
  8. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 8 minuter. Låt dem kallna på galler övertäckta med bakduk.

Inga kommentarer: