29 november 2010

Måndag den 29 November 2010

Vaknade av snöplogen i natt med el i morse kanske det var men tidigt, hade sedan svårt att somna om. Hade även svårt att somna i går kväll då jag tydligen lyckats lägga mig i en myrstack :/ hatar när det kryper i benen och det var väldigt länge sedan jag hade det så varför nu??? Helgen har varit kanon kul på många sätt och vis och tack vare det har jag inte brytt mig om alla symptomer som trätt fram, jag är ju lika jäkla dålig som innan penicillinet:( Tar igen värktabletter flera gånger om dagen och även nässpray för att inte spränga mitt stackars huvud i bitar. Blir så trött, trodde faktiskt att efter 10 dagar med 6 tabletter om dagen så skulle jag vara frisk men nej då, jag har nu ringt till Farbror doktorn igen och det skulle ringa upp mig " runt halv ett i eftermiddag" så det blir att ta det lugnt och ladda lite trötta batterier med varmt the och film. Skulle vilja gå ut en sväng med kameran men fryser så gudens så det känns bättre att hålla sig inomhus. Nu blev det ett sådant där tråkigt inlägg igen om sjukdomar :/ Var inte meningen... SORRY.

Väntar även på att få någon respons av vår handledare men även där är det tyst. Lite nervöst är det allt, tänk om han sågar oss vid fotknölarna :0 Nä kan han inte för jag ( min personliga) är nöjd med vad vi åstadkommit i skrivväg, vi är bättre än man kan tro ;)
Lovade i går att lägga ut receptet av kakan som jag bakade.

SAFFRANSKRANS MED VANILJ.
10-12 bitar
50 g smör el magarin
1 påse saffran
2 dl mjölk
15 g jäst för söta degar á 50 g
½ dl kvarg 10% ( keso)
½ dl socker
1 krm salt
5-6 dl mjöl

FYLLNING
75 g smör el magarin
½ dl socker
1-2 tsk vaniljsocker
TILL PENSLING
ägg
pärlsocker

1. Smält smöret. Stöt saffranet med en mortel el kavla på påsen. Rör ner saffranet i det smälta smöret. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke.
2. Häll blandningen över jästen och rör om. Tillsätt keson, socker och salt rör om. Arbeta ner nästan allt mjöl och arbeta degen i ca 10 min för hand ( 5 min i maskin). Täck den med bakduk och låt jäsa i 30-45 min.
3. Rör matfett, socker och vaniljsocker smidigt till fyllningen. Lägg ett bakpapper i botten på en form ca 24 cm med löstagbar kant.
4. Ta upp degen på på mjölad arbetsbänk. Knåda igenom den med ev rester av mjölet.
5. Kavla ut en kaka ca 25 x 50 cm. Bred på fyllningen. Rulla ihop degen och skär den i 4 cm breda bitar. Lägg dem i formen med snittytan uppåt. Täck med bakduk och låt jäsa i ca 40 min. Sätt ugnen på 200 g.
6. Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.
7. Grädda i nedre delen av ugnen 20-25 min. Låt kallna på galler med bakduk över.

Kakan blev väldigt god men det var lite frågetecken, i allafall för mig ;) Jästen t.ex., det står 15 g jäst för söta degar á 50 g det är alltså 15 g av 50 g. Jag fattade det inte ;) Fyllningen gjorde jag dubbelsats av för det räckte inte annars. Degen var väldigt liten och jag fick skära bitarna i mindre bitar för annars hade jag inte lyckats att fylla skålen men sedan blev det bara bra.Jag hade heller inte något bakplåtspapper i utan direkt i smörad bunke. Så prova  och lämna gärna en kommentar :) Om ni vill göra det lite lättare för er så finns receptet i reklambladet från Maxi v 47 ;)

Ha nu en bra dag :)

Inga kommentarer: