14 september 2011

Lillördag ;)

Onsdag och jag är sååå seg. Öppnade på jobbet idag och vaknade sjukt tidigt, tidigare än jag behövde ( typ 03.45) så jag går på halvfart. Dagen har dock varit kanon bra, underbara ungar som förgyller dagen, de är bara för härliga. Efter jobbet var jag hemma en kort sväng sedan ut med syrran och plockade kantareller men som vanligt när jag är med blir det bara lite grann. När hon är själv kommer hon hem med typ 5 liter :/ jag har dålig inverkan på hennes sätt att hitta svampen. Men bättre lite än inget alls. Hem och började rengöra min gamla spis, är meningen att den ska ut på annons, synd att slänga en fullt fungerande häll, är någon intresserad så hör av er :)
Efter disk och plock så hamnade jag då vid datorn, ja jag har en dator igen. Dottern har fått igång sin nya och nu kan jag surfa när jag vill igen ;). Ikväll tänker jag inte baka, skulle vilja men det är inte bra att ha så mycket gott i huset och de sista jag bakade var riktigt goda.

Leilas Choklad och kokosrutor
Chokladkakan
175 g smör
3 dl socker
1½ dl kakao
½ dl ljussirap
1 nypa salt
3 st ägg
1½ dl mjöl

Toscasmeten
75 g smör
1½ dl ljus sirap
0,75 dl grädde
3 dl socker
200 g kokosflingor

Gör så här:
1.     Sätt ugnen på 175 g
2.    Vispa smör och socker vitt och krämigt
3.    Rör ner kakao, sirap och salt.
4.    Rör i ett ägg i taget och vänd sist ner mjölet i smeten.
5.    Lägg ett bakplåtspapper i botten av en ugnsplåt med kant och fyll den med smeten.
6.    Grädda kakan i mitten av ugnen i 30-35 min. Prova med en sticka, kakan ska vara kladdig.
7.    Låt kakan svalna.
8.    Toscasmet
Smält smör, sirap, grädden och socker i en kastrull och koka i 5 min.
9.    Tillsätt kokosflingorna och låt koka upp.
10.  Häll Tosca smeten över kakan och grädda i ytterliga 10 min.

ja den är söt och kladdig men alldeles underbart god, en kopp kaffe till och fikat är kirrat :) 

Ha det så gott :D

Inga kommentarer: