23 juni 2008

Vaknade idag med huvudvärk, inte likt mig men har sovit dåligt utan min älskling bredvid mig, dottern börjar sommarjobba på algots idag så jag gick upp med henne, sen när hon åkte skulle jag börja städa hade jag tänkt mig men inte då grannen ringde och ville ut och gå och självklart hängde jag på, mycket roligare än att städa, gick långt svettigt men nödvändigt. Han faktiskt in en sväng till köpingen med, skulle till banken men gud vad folk det var där, kan ju undra om alla fått lön eller. Sket i banken och gick hem istället men då då ska ni veta att min telefon ringde och min älskling säger KOM OCH HÄMTA MIG, ja han fick komma hem så jäkla skönt. Tyvärr följer halskkragen med men det gör inget bara han är hemma. Nu ska han ha kragen på i 2 veckor sen in och göra en magnet röntgen, hoppas verkligen att den inte visar någon skada, vill inte ens tänka på det vore för jävligt i såna fall. Har bara tagit det lugnt hela eftermiddagen, lagade en underbar wok, åt så magen står i fyrkant, grönsaker är mums. Tänkte dela med mig ett recept på en tårta som är så kanon god, gör den och njut underbar god.

Midsommartårta

Ingredienser
Portioner: 12-14

110 g smör
2 1/4 dl socker
1 msk sirap
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
2 dubbeldaim (à 56 g)
smör + ströbröd till formen

Fyllning
5 gelatinblad
1/2 + 1 liter jordgubbar
3 äggulor
2 dl florsocker
6 dl vispgrädde

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Avancerat
Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°C. Vispa smör, socker och sirap pösigt. Rör ner äggen.
2. Blanda vetemjöl, salt, vaniljsocker och kakao. Hacka daimen grovt. Tillsätt mjölblandningen och daimen i smeten. Bre ut smeten i en smord, bröad springform, ca 24 cm i diameter.
3. Grädda i ca 20 minuter. Låt svalna.
4. Blötlägg gelatinbladen 5 minuter i kallt vatten.
5. Mixa 1/2 liter jordgubbar i matberedare/stavmixer till en slät puré.
6. Vispa äggulor och florsocker luftigt. Vispa grädden till lös konsistens.
7. Värm 1/2 dl av jordgubbspurén i en kastrull. Ta upp gelatinbladen och tillsätt i kastrullen. Låt det smälta på svag värme. Rör ner gelatinblandningen i resten av purén.
8. Blanda försiktigt ner äggsmeten i purén och sedan grädden till en slät smet. Häll smeten över bottnen. Ställ minst 4 timmar i kylskåp eller i frysen. Tina 4 timmar i rumstemperatur vid serveringen.
9. Toppa tårtan med 1 liter rensade jordgubbar.

FÖR ALLA? Innehåller gluten, mjölk och ägg.

Visst låter den god men jag kan säga att den är det med. Nu ska jag njuta med min älskling och titta på tv. Älskar att ha honom hemma. :D

Inga kommentarer: