22 juni 2008

Ibland finns det någon där uppe :D

Ibland undrar man vad ödet har i beredskap för en, ibland kan man säga att turen är hos en. I fredags var det någon däruppe som höll en vakande hand över min älskade man en hand som troligen räddade en del av hans framtida liv. Fredagen började redan vid 07.15 hjälp men min älskade man tyckte att nybakade frallor skulle sitta fint och väckte då mig för att fråga om jag ville ha, men hallå självklart men kanske inte vid den tiden. Bara att massa sig upp för jag kunde inte somna om. Hela förmiddag gick snabbt och vid 12 tiden åkte vi till våra vänner som vi skulle tillbringa midsommar kvällen med, hade skit kul, god mat och gott sällskap man kan inte önska sig mer. Eftermiddagen kom och efter en del åsk skurar och regn så tyckte alla att bada ska vi göra självklart alla karlar i vattnet. Nu är det ju så att när alkoholen går in så går vettet ut, tyvärr. Det var 3 karlar i vattnet som spexade och hade skit kul i ca 1 timme sen började de utmana varandra med att göra volter och knäppa hopp. det gick väl bra det med ett tag, sen dök min man fast han glömde att få upp händerna över huvudet och går rätt ner i botten med pannan. Hela halsen försköts på nåt konstigt sätt och ja det såg hemskt ut. Blev lite kaos en stund men han var cool lugn och sa att allt var bra kändes som ett rejält nackspärr. jag ville åka hem andra tyckte att vi skulle ringa ambulans men han ville inte. kvällen fortsätter, detta hände ca 22.00. När vi vid 00.30 åker hem så slappnar han väl av lite och börjar bli konstig, han snurrar omkring hemma som om han vore stupfull, men jag vet att han inte var det för han tog det väldigt lugnt med drickan hela kvällen och även efter han slog i. När jag har lagt mig kommer han och ska med lägga sig och ska ta av sig tröjan, då kan han inte det så jag får hjälpa honom, han får inte händerna ovanför huvudet. när tröjan är av får jag en chock, han är så jäv..svullen i nacken ser ut som han har fått en puckel på ca 10 cm precis där nacken börjar. blir orolig när han säger att han har ont och svårt att andas. Ringer sjukvårdsupplysningen som blir väldigt allvarlig och bara avbryter mig och säger Ring 112 omedelbart, han måste till läkare. Snacka om att det blir kaos i huvudet, vet väl hur man slår ett nummer på telefonen men slår faktiskt fel 3 gånger innan jag kommer fram. Ambulansen kommer inom 15 minuter och han spjälas i sängen. Han får ligga på en special bräda och han är fast spänd från nacken och ner, blir väldigt orolig kan jag säga. Färden in går i 140 med blå ljus på fri väg, kändes inte heller så bra plus att han trycker in prio 1 på datorn alltså allvarligt, Tårarna är inte långt borta ska ni veta känns som om jag håller på att sjunka långt ner . PÅ akuten var det kaos hade kommit in 25 pers på 1 timme och det var så mycket skadade människor, unga människor som hade blivit misshandlade mm. Inget vidare sällskap. Han fick ligga på brädan i 3 tim innan han fick åka till magnet röntgen som tur väl är inte visade på något brutet, ca 20 kg lättare efter det beskedet. Han har inte brutit nacken som de trodde först. Ambulans killen sa att det var troligtvis alkoholen som räddade honom för hade han varit nycker så hade han troligtvis brutit nacken.. Han somnar tillslut när han väl hamnar i en säng med enbart nackkragen, men jag som satt på en pinnstol sov ingenting utan jag vandrade i hallen med alla dessa människor, man blir berörd för de var så skadade en del. Unga människor som bara ville ha skoj och så blir det så här. Natten tar faktiskt slut tillslut och morgonen kom, solen sken till 06.30 då började det regna igen :(. Han blev uppflyttad vid 9.30 tiden och hamnade på avdelning. Jag blev hämtad av syster yster och snacka om att det var skönt att få komma hem och duscha och byta kläder, la mig gjorde jag inte för då hade jag sovit hela dan så det var bara att bita ihop. Åkte och talade om det för hans föräldrar inget roligt de blev så ledsna, sen in till Kalmar igen med barnen men han mådde så dåligt ligt så vi var där bara i en timme sen åkte vi igen. Kvällen var lugn var en sväng hos våra vänner men åkte hem och satte oss i soffan, såg cold case sen fotbollen, det var spännande Ryssland spelade bra, men mina ögon gick i kors och ibland var det väldigt många spelare på plan tyckte jag iallafall. La mig och slocknade på två röda sekunder. Detta har alltså varit min midsommar, inget jag vill komma ihåg men troligtvis aldrig kommer att glömma. Han har blivit bättre och får troligtvis komma hem i morgon om vi har tur och det är en kraftig blödning i nacken. Men GUD det kunde ha varit hans nacke som var bruten, Älskade älskling älskar dig över allt annat och jag är så glad att det gick bra. :)

Inga kommentarer: