20 juli 2013

Fredag den 19 juli, en speciell dag i mitt liv

Fredag den 19 juli, en speciell dag i mitt liv. En dag som betyder mycket för mig för precis för 23 år sedan och ett x antal timmar låg jag på förlossningen med en go tjej på magen. Just då kanske jag inte uppskattade vad jag fått men efter ett tag så insåg jag att jag var kär, kär på ett sätt man inte kan förklara. Ingen liten kärlek utan en som tog mig med en storm utan dess like, kan än idag titta på henne och bli förundrar över att vi faktiskt skapat något så vackert :) Älskar henne med varenda cell i min kropp och kommer göra så tills jag tar mitt sista andetag.Den där känslan man får i sitt bröst när man tittar på sitt barn är så speciell så man kan knappt förstå det, att man skapat ett nytt liv av sin kärlek till varandra.Nu är hon ingen liten tjej längre utan en fullvuxen kvinna i sina bästa år och som ibland kan driva mig till vansinne ;) men älskar henne lika mycket för det :D
Semestern går sakta men säkert framåt och även om jag hinner med massor så tar jag det i en lugnare takt, känner mig lugn och harmonisk både i kropp och själ och det var ganska länge sedan det hände. Men just nu är jag inte lugn och harmonisk nä just nu ikväll är jag sjukt nervös, resfeber utan dess like. I natt kl 02.20 tar vi bussen från Statoil och beger oss mot Malmö, för att där stiga på Ölvemarks buss till Paris :D Packat om säkert tio gånger och kan säkerligen vara borta i en månad och även ha kläder som är rena med hem, så typiskt mig men bättre att ha för mycket än för lite ;)
Det här kommer vi att få uppleva :)

LÖRDAG: MALMÖ - HAGEN

På morgonen möts vi i Malmö av vår reseledare och sätter kurs söderut genom Danmark. Från Rödby avgår färjan och ombord ges tillfälle att shoppa till bra priser. I norra Tyskland gör vi uppehåll för lunch medan vi senare under eftermiddagen passerar förbi hansestäderna Lübeck och Hamburg. Framåt kvällen anländer vi till komfortabla Hotel Mercure i Hagen och tillsammans äter vi middag innan de sköna sängarna lockar med en god natts sömn. Ca 70 mil

SÖNDAG: HAGEN - BRYSSEL - PARIS

Efter en god frukost sätter vi kurs mot Belgien och dess huvudstad. Väl framme i Bryssel tar vår reseledare med oss på en liten stadsvandring. Vi ser den omtalade Manneken Pis och ett av Europas tjusigaste torg, Grand Place. Dessutom passar vi på att prova det belgiska köket under lunchen. Vi fortsätter sedan mot den franska huvudstaden som vi beräknas ankomma till under seneftermiddagen. Nu väntar ett glittrande Paris på oss! Ca 59 mil

MÅNDAG TILL ONSDAG: PARIS

Paris har förtrollat besökare i alla tider. Staden inspirerar och överraskar med mångfald och variation. Även om vi befinner oss i en myllrande världsmetropol präglas atmosfären av fransk finess. Staden ståtar med de senaste trenderna men är lika självklart romantikens huvudstad. Här finns de storslagna historiska minnesmärken som Eiffeltornet, Triumfbågen och de breda boulevarderna. Ingen aveny är mer majestätisk än Champs-Elysées, som leder upp mot Triumfbågen och den okände soldatens grav. Vid sidan av praktbyggnader och monument har Paris även en småskalig och intim sida. Den stämningen känns kanske tydligast i Montmartres gamla konstnärskvarter kring Place du Tertre, målarnas torg. En mängd gemytliga bistroer lockar till att slå sig ned vid bord med rödrutiga dukar och avnjuta det franska köket. Konst och kultur finns i överflöd i några av världens främsta museer och de välrenommerade varuhusen erbjuder oslagbara shoppingmöjligheter. Att flanera längs trädkantade boulevarder eller se världen passera förbi från ett trottoarkafé är ett annat sätt att uppleva staden. På kvällarna anordnas trevliga gemensamma middagar på utvalda restauranger. Våra drömmars Paris blir till verklighet!

TORSDAG: PARIS - REIMS - LUXEMBURG - LÜDENSCHEID

Vi tar farväl av Paris för att bege oss till nästa höjdpunkt under resan, vindistriktet Champagne. I Reims besöker vi en champagnetillverkare som berättar för oss om några av den pärlande dryckens innersta hemligheter. Här passar vi förstås på att köpa äkta champagne till specialpris! Vi åker sedan till storhertigdömet Luxemburg och äter lunch i det stolta lilla landets huvudstad med samma namn. Därpå fortsätter vi vår resa norrut genom Tyskland. När kvällen kommer väntar utmärkta Hotel Mercure i Lüdenscheid med god mat och behagliga sängar. Ca 69 mil

FREDAG: LÜDENSCHEID - MALMÖ

Efter frukosten åker vi i nordostlig riktning genom Tyskland. Vi äter lunch på en restaurang i en liten tysk by, innan vi styr kosan mot Puttgarden varifrån färjan tar oss över till Rödby i Danmark. Vid 19-tiden anländer vi till Malmö igen och det är dags att ta farväl av alla reskamraterna. Au revoir... På återseende! Ca 72 mil


Ingen dålig resa och jag ser fram emot det mycket nu, fast jag är nervös att vi ska missa bussen, eller att den glömmer att plocka upp oss eller ja att det bara händer nåt och vi inte kommer iväg... ja som ni märker kan man bli stressad för mindre ;) har kameran med och kommer att uppdatera på Instagram och även här men det blir när jag kommer hem.
Nu önskar jag er alla läsare, vem ni nu är ;) en riktigt bra vecka med mycket sol, bad och god mat i trevligt sällskap :D
Var rädda om er

 au revoir....

Inga kommentarer: