28 juli 2013

Dagarna går fort när man har roligt :D



Dagarna går fort när man har roligt, och roligt har vi haft det. I fredags (19 juli) när alla gästerna gått hem, packade dottern och jag färdigt inför vårt stora äventyr. Att gå och lägga sig var ingen ide, rädd att försova mig. Sonen skjutsade bort oss till Statoil och precis i tid så blev vi upplockade, mot Malmö.
Öresundsterminalen var sig lik och vår buss hittade vi utan några problem. En glad överraskning blev det dock när vi såg vår guide, samma som i Italien, Maria K. Hon blev lika förvånad som vi men nu visste vi att vi var i säkra händer;). Genom Danmark och Tyskland for vi och övernattade i slutet av Tyskland på ett Mercure Hotell, fint. Sen vidare dagen efter. Mot Belgien och Bryssel. Vi hann äta lunch och ha lite egen tid, tittade på Manneken Pis, den kissande pojken och åt en jäkligt god belgisk våffla med massor av onyttigheter på;) Var mycket folk för kungen abdikerade och sonen skulle ta över + att det var deras nationaldag, så gatorna var fulla med folk. Fanns mängder med choklad med men det var för varmt så vi köpte ingen.
For vidare, Paris ja det var dit vi skulle visade inte sin bästa sida för oss tyvärr, körde in i staden och fick se baksidan, slum, slitna kvarter och tältläger. En misshandel blev vi vittne till med, fyra stora grabbar som sparkade på en liggande, inget vidare: Hade önskat en trevligare första intryck av Paris men men. Fick vårt hotellrum, litet men helt okej, tyvärr var det ingen Ac och utanför en starkt trafikerad väg L men vi hade någonstans att sova. Klagar sällan på värmen men ni ska veta från det vi kom tills vi åkte var det aldrig under 30 g varmt, varmaste dagen hade vi +46 grader, svettigt värre.
Första kvällen var vi och kollade in Eiffeltornet, det var magiskt och högt, hela 338 m och jag var högst upp:0, höjdrädd som jag är så var det en utmaning men med bra folk omkring mig så löste jag detta och inte ångrar jag mig: D Stolt när jag kom ner igen. Hem och genomled en helvetisk natt, ingen sömn här inte;)
Nästa dag som var måndag åkte vi på en stadstur, såg triumfbågen, Invaliddomen, Grand Palasia och operan och en massa andra byggnader som var väldigt mäktiga och vackra men vet inte vad de hette. Efter en lunch fortsatte vi mot Notre Dame, såg tyvärr inte Quasimodo;) Men hans statykompisar såg jag;) vi var även och tittade på Maraiskvarteren mycket vackert torg.
Tisdagen åkte vi till Claude Monet och kollade in hans trädgård, skulle kunna tänka mig att ha en sådan trädgård, med stor näckrosdamm i mitten och en massa trädgårdsmästare;) Mycket fotograferande vill jag lova. På kvällen var vi ute och åt gott.
Onsdagen åkte vi till Versailles. Vilket ställe:0 Så mycket lyx och överdåd så är det inte konstigt att det blev Revolution och att folket sa ifrån, trädgården som var ofantlig, såg inte hälften var också väldigt vacker och onödigt stor.
På kvällen åkte vi till Montmartre. Vi var inne i en av de vackraste kyrkor jag någonsin sett, Sacré Coeur. Fick inte fota där inne tyvärr, man fick inte ens prata. Tände ett ljus för de nära som inte längre finns hos oss: Efter kyrkobesöket gick vi en runda och tittade på alla konstnärer, de är fasen så skickliga. Sen var det dags för middagen. Vi var lite tidiga så vi står utanför restaurangen och väntar när det plötsligt dyker upp en söt blond tjej bredvid mig och säger HEJ! Till min stora överraskning så är det en hemifrån, blev så förvånad. Hur stora är oddsen att man springer på någon i Paris från Mönsterås:0 tyvärr han jag inte prata med henne så länge men jag hoppas att hennes resa blev lika bra som min: D
Hem och började packa för morgondagen innebar att vi började resa hemåt igen.  Vi stannade till i Reims och gick på champagne provning inte min grej riktigt men det var kul att få se hur det gjordes. Vi gjorde ett kort stopp i Luxemburg och åt en god lunch innan vi åkte vidare mot Tyskland och hotellet där vi skulle sova.
Fredagen och slutet närmade sig med stormsteg men det kändes ganska så bra, ville hem. Vi stannade i Timmendorf strand, riktigt mysigt ställe och det hade varit underbart att få ta sig ett svalkande bad J men det hanns inte med och vi åkte vidare.
Var riktigt skönt att se Malmö från Öresundsbron, borta bra men hemma bäst.
Vi har haft en underbar resa, jäkligt varmt och lite sömn men med en ofantligt många nya upplevelser som jag inte skulle vilja vara utan. Kommer lägga in lite kort framöver ska bara sortera dem alla ;) Ha det så gott J

Kramizar

Inga kommentarer: