17 januari 2013

Vilken underbar början på 2013.......

Vilken underbar början på 2013. Hann inte gå många dagar innan jag insjuknade i Influensan, och har legat pall sedan dess. hög feber, värk och på det en hemsk hosta. Ja ja nu en vecka senare kan jag vara uppe och orkar mer för var dag så jag anser mig vara på bättringsvägen. Ett tecken på det är väl att jag börjar bli uttråkad, inget är kul och så orkar jag inte göra så mycket heller. Mycket tv tittande för datorn är inte så lockande eftersom alla jobbar och ingen är hemma och vill chatta med mig precis :/.
I morgon är en stor dag i detta hushåll så att jag ligger sjuk är inte bra, det skulle planeras fest och dunder för min älskade son fyller ju 20 år :D istället får han vänta tills nästa helg, stackarn men att man blir sjuk rår man ju inte för.
Snöar gör det med, trodde vintern gett sig för i år men så fel jag hade, är dock ganska så mysigt ;) Önskar bara att jag kunde ge mig ut och fota, i går var det ju kanon väder, kallt, soligt och gnistrande vitt snö... vilka kort men förhoppningsvis ligger den kvar ett tag till och kanske får vi se solen igen.

Orkar jag ska jag försöka summera 2012 men det får bli senare. var rädda om er och är ni sjuka så stanna hemma, ge er inte ut och smitta....

Lite INFO

Förebygg influensa

Influensa är så smittsamt att det är svårt att undvika att infektionen sprids. Men det det finns saker du kan göra för att minska smittorisken:
  • Tvätta händerna ofta. Använd gärna handsprit som komplement till handtvätt.
  • Tvätta händerna innan du rör vid ögon, näsa och mun.
  • Undvik nära kontakt med personer som du vet är sjuka.
  • Hosta eller nys i armvecket eller i en pappersnäsduk som du genast slänger i en soppåse.
  • Vistas mycket utomhus. Smittorisken ökar nämligen om du träffar många personer och har tät kontakt inomhus. Utomhus sprids smittan inte lika lätt.
  • Du kan också vaccinera dig.
  •  
  •  
  • Smitta
  • Överföringen av virus sker genom luften när en smittad person hostar, nyser och andas ut, men också genom kontakt som att ta i hand. Det är svårt att undvika att föra smittan vidare, eftersom du är som mest smittsam redan ett dygn innan du blir sjuk. Därefter brukar man vara smittsam till och med den femte sjukdomsdagen.
    Det brukar ta en till tre dagar från smittotillfället tills du blir sjuk. Om du har haft influensa ett år brukar risken minska för att du ska bli smittad igen under de närmast följande åren.

Inga kommentarer: