25 september 2014

Ingen bra dag och lite fika tips...

Ibland kommer de där dagarna när man känner att allt går åt helskotta, vad man än gör. Dessa dagar är sällsynta men när de kommer känner jag mig så maktlös över mig själv. Men jag är inte perfekt, långt därofrån också jag har dåliga dagar och har rätt ha det med. Tyvärr så känner man sig eländig till tusen när man inser att man gjort sagt saker som man inte menar.... känner mig lite eländig så jag är glad att mannen är hemma och att det finns en varm famn att krypa in i natt. I morgon är det fredag, var precis måndag ja ja veckorna skenar iväg och jag hinner nada. Dags att plocka fram russin och samla tankar mm och lugna ner tempot en aning. Mycket gnäll men är en sådan kväll så tänkte trycka ur mig allt på en gång och sedan glömma bort det totalt ;) I morgon kommer dottern hit och allt känns bra när hela familjen är samlad, så nåt gott ska planeras in att äta, kanske grilla??? ja vi får se. Helgen är bara i planeringsstadiet än men det ser lovande ut.
Bakade en väldigt god kaka häromkvällen tänkte faktiskt dela med mig av receptet till er, kan verkligen rekommendera den. Super duper GOD :D

 Ljuvliga vaniljrutor
Ingredienser:
500 g smör
10 dl mjöl
4 dl socker
4 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver.

Fyllning:
4 ägg
2 dl kesella
5 dl cream fraiche
3 dl socker
1 msk vaniljsocker
Garnering:
Florsocker
Ugn:
200 g

Gör så här:
1.      Arbeta snabbt ihop smör, mjöl, socker, vaniljsocker och bakpulver till en smuldeg i en matberedare. Tryck ut hälften av degen i en långpanna 30x40 cm, med bakpapper.
2.      Fyllning: Blanda ägg, kesella, Cream fraiche, socker och vaniljsocker. Häll fyllningen över degbotten i långpannan.
3.      Smula resten av degen ovanpå fyllningen. Grädda kakan mitt i ugnen ca 30 min. Pudra över florsocker precis innan serveringen.

Tips:
Om du har en mindre matberedare kan du behöva göra degen i två omgångar. Mätt upp halva mängden av ingredienserna och arbeta ihop. Tryck ut degen i långpannan och häll på fyllningen och arbeta sedan ihop resten av degingredienserna och smula på toppen.


En kopp kaffe till och fikat är räddat :)
Ha nu en trevlig kväll, själv ska jag i säng ska upp före solen i morgon så God natt


Inga kommentarer: